1. Ділимося на групи. Зазвичай вчителів об'єднує або методоб'єднання, або відносини "наставник - молодий спеціаліст". Чому б не об'єднатися вчителям, які працюють в одному класі? Особливо це дієво для тих, хто починає працювати в 5-х класах: нові дітки після молодшої школи - зручніше навчати клас разом. Або об'єднається вчителям, які працюють у випускних класах.
Ще варіант: ваш колега закінчив курси по інноваційним методикам і т.п. Він може організувати свою фокус-групу (з числа бажаючих) і поділитися набутим досвідом.
2. Ставимо мету. Для чого ви йдете на урок? Опустимо всі формальності на кшталт "адміністрація зобов'язує", "вчитель проходить атестацію", "предметний тиждень" і т.п. Набагато зручніше і практичніше, якщо кожен вчитель (МО, група вчителів, які працюють в одному класі) складе перелік цілей.
Наприклад, протягом першого чверті - "застосування нових технологій та ІКТ", під час другої чверті - "розвиток критичного мислення", в третій - "способи роботи з відстаючими / обдарованими учнями" і т.д. По-перше, ви знаєте, на які аспекти викладання звертати увагу (до вас же теж будуть ходити). По-друге, за підсумками чверті накопичується чимала база прийомів і методів по одному конкретному питанню, яку можна обговорити в рамках групи.
3. Складаємо графік. Якщо ви вирішили організувати взаємовідвідування в рамках такої групи, добре б заздалегідь скласти графік. У графіку бажано враховувати і "вікна", і побажання самих вчителів, які будуть запрошувати на уроки.
4. Полегшуємо задачу. Запропонуйте вчителям готові схеми аналізів уроку.
5. Стимулюємо. Можна, наприклад, розписати рейтинг вчителів і запропонувати листи стимулювання. Провів відкритий урок - 10 балів у скарбничку, організував захід в рамках предметного тижня - ще 5 балів, відвідав урок колеги з метою наставництва - 1 бал, з метою ознайомлення - 0,5 балів і т.д. Самих кращих вчителів можна заохочувати матеріально або, наприклад, давати незаплановані відгули. Напевно, в арсеналі кожної адміністрації є чимало засобів для заохочення своїх педагогів.
Побажання для адміністрації
1. Вільне відвідування. Звичайно, зручно, коли взаємовідвідування уроків регламентовано. Але тиснути на вчителів і вимагати по "20 аналізів" в чверть - плодити паперотворчість. Поки ви не покажете практичну дієвість взаємовідвідування уроків, результатів, на жаль, не буде.
2. Доброзичливе ставлення. Досвідчений педагог знає, що хвалити дитину потрібно при всіх, а відчитувати і критикувати - виключно наодинці. Чому ми забуваємо це правило, коли йдемо на урок до колеги? В крайньому випадку, завжди можна знайти обтічну форму критики: "А чому б не спробувати ось так? А може змінити ось цей пункт уроку на інший?" і т.д.
3. Обов'язковий аналіз. Якщо вже ви прийшли на урок, то обмежуватися двома-трьома загальними фразами нерозумно. Питається: "Чого тоді приходили?". Добре, якщо ви заздалегідь будете попереджати вчителя про мету аналізу уроку, що саме ви хочете оцінити (вміння працювати з усім класом, диференційований підхід, застосування нових методик і т.д.). І за підсумками обов'язково дати розгорнуту оцінку з даного аспекту.
А як у них?
Один з найбільш прийнятних варіантів організації взаємовідвідування уроків запропонований японськими фахівцями. Цей спосіб одержав назву Lesson Study або "Дослідження в дії".
Коротенько суть така: формуються групи вчителів (зазвичай, у групі не більше 3-5 чоловік). Потім вибирається один доброволець і ставиться конкретна мета аналізу уроків.
Наприклад, вчитель англійської мови. Мета аналізу: використання діалогу як методу навчання мови. Група колег відвідує уроки цього вчителя (не менше трьох) і досліджує саме роботу з діалогом. В якості досліджуваних (отаких "контрольних точок") у класі вибираються по три учня (відмінник, учень із середньою успішністю і відсталий). Після проведення 3-4 запланованих на даному етапі уроків, з цими учнями проводять анкетування (рефлексію).
За підсумками відбувається "розбір польотів". Але при цьому група вчителів стає не тільки критиками, але і повноправними співучасниками кожного уроку. Цілком можливо, що вже після першого відвідування можна запропонувати колезі свій варіант роботи, свою методику, пораду, на що звернути увагу і т.д.
Джерело: http://pedsovet.su/metodika/5843_vzaimoposeschenie_urokov
Ще варіант: ваш колега закінчив курси по інноваційним методикам і т.п. Він може організувати свою фокус-групу (з числа бажаючих) і поділитися набутим досвідом.
2. Ставимо мету. Для чого ви йдете на урок? Опустимо всі формальності на кшталт "адміністрація зобов'язує", "вчитель проходить атестацію", "предметний тиждень" і т.п. Набагато зручніше і практичніше, якщо кожен вчитель (МО, група вчителів, які працюють в одному класі) складе перелік цілей.
Наприклад, протягом першого чверті - "застосування нових технологій та ІКТ", під час другої чверті - "розвиток критичного мислення", в третій - "способи роботи з відстаючими / обдарованими учнями" і т.д. По-перше, ви знаєте, на які аспекти викладання звертати увагу (до вас же теж будуть ходити). По-друге, за підсумками чверті накопичується чимала база прийомів і методів по одному конкретному питанню, яку можна обговорити в рамках групи.
3. Складаємо графік. Якщо ви вирішили організувати взаємовідвідування в рамках такої групи, добре б заздалегідь скласти графік. У графіку бажано враховувати і "вікна", і побажання самих вчителів, які будуть запрошувати на уроки.
4. Полегшуємо задачу. Запропонуйте вчителям готові схеми аналізів уроку.
5. Стимулюємо. Можна, наприклад, розписати рейтинг вчителів і запропонувати листи стимулювання. Провів відкритий урок - 10 балів у скарбничку, організував захід в рамках предметного тижня - ще 5 балів, відвідав урок колеги з метою наставництва - 1 бал, з метою ознайомлення - 0,5 балів і т.д. Самих кращих вчителів можна заохочувати матеріально або, наприклад, давати незаплановані відгули. Напевно, в арсеналі кожної адміністрації є чимало засобів для заохочення своїх педагогів.
Побажання для адміністрації
1. Вільне відвідування. Звичайно, зручно, коли взаємовідвідування уроків регламентовано. Але тиснути на вчителів і вимагати по "20 аналізів" в чверть - плодити паперотворчість. Поки ви не покажете практичну дієвість взаємовідвідування уроків, результатів, на жаль, не буде.
2. Доброзичливе ставлення. Досвідчений педагог знає, що хвалити дитину потрібно при всіх, а відчитувати і критикувати - виключно наодинці. Чому ми забуваємо це правило, коли йдемо на урок до колеги? В крайньому випадку, завжди можна знайти обтічну форму критики: "А чому б не спробувати ось так? А може змінити ось цей пункт уроку на інший?" і т.д.
3. Обов'язковий аналіз. Якщо вже ви прийшли на урок, то обмежуватися двома-трьома загальними фразами нерозумно. Питається: "Чого тоді приходили?". Добре, якщо ви заздалегідь будете попереджати вчителя про мету аналізу уроку, що саме ви хочете оцінити (вміння працювати з усім класом, диференційований підхід, застосування нових методик і т.д.). І за підсумками обов'язково дати розгорнуту оцінку з даного аспекту.
А як у них?
Один з найбільш прийнятних варіантів організації взаємовідвідування уроків запропонований японськими фахівцями. Цей спосіб одержав назву Lesson Study або "Дослідження в дії".
Коротенько суть така: формуються групи вчителів (зазвичай, у групі не більше 3-5 чоловік). Потім вибирається один доброволець і ставиться конкретна мета аналізу уроків.
Наприклад, вчитель англійської мови. Мета аналізу: використання діалогу як методу навчання мови. Група колег відвідує уроки цього вчителя (не менше трьох) і досліджує саме роботу з діалогом. В якості досліджуваних (отаких "контрольних точок") у класі вибираються по три учня (відмінник, учень із середньою успішністю і відсталий). Після проведення 3-4 запланованих на даному етапі уроків, з цими учнями проводять анкетування (рефлексію).
За підсумками відбувається "розбір польотів". Але при цьому група вчителів стає не тільки критиками, але і повноправними співучасниками кожного уроку. Цілком можливо, що вже після першого відвідування можна запропонувати колезі свій варіант роботи, свою методику, пораду, на що звернути увагу і т.д.
Джерело: http://pedsovet.su/metodika/5843_vzaimoposeschenie_urokov
Немає коментарів:
Дописати коментар