середа, 22 липня 2015 р.

Освітня система Узбекистану

З придбанням незалежності система освіти в Узбекистані змінилася істотно. Керівництвом до дії послужив ряд прийнятих нормативних актів: Закону Республіки Узбекистан «Про освіту», «Національної програми з підготовки кадрів», «Державного освітнього стандарту» та ряду постанов Президента, Кабінету міністрів і Міністерства народної освіти.
Остаточний вигляд система освіти в Узбекистані прийняла в 2009 році, коли закінчився перехідний період і були ліквідовані 10-11 класи в школах і побудовані академічні ліцеї та професійні коледжі.

В даний час вся система виглядає наступним чином:
- Початкова школа (1-4 класи).
- Загальна середня школа (5-9 класи).
- Середня спеціальна (в академічних ліцеях) і середня професійна (в професійних коледжах) освіта - 3 роки.
- Базова вища освіта (бакалаврат) - 4 роки у вищих навчальних закладах, інститутах, академіях.
- Вища освіта (магістратура) - 2 роки.
- Післявузівска освіту (інтернатура, аспірантура, докторантура).

Особливості шкільної програми
Базисний навчальний план включає в себе 22 предмета. Сітка предметів у шкільній програмі Узбекистану мало чим відрізняється від української. Виняток становлять гуманітарні науки: є історія узбекистану, Основи духовності, Основи Конституції та ряд інших предметів. Також у навчальному курсі літератури зроблений упор на вивчення історії узбецької літератури.
З 2012 року за Указом Президента вивчення іноземних мов починається з першого класу. У першому класі уроки проводяться в ігровій формі і направлені на навчання розмовної мови, а, починаючи з другого класу, йде навчання читанню і граматиці. Найчастіше в школах вибирають англійську та німецьку мови в якості іноземної, але є школи, де вивчають китайську, французьку, корейську. Російська в узбецьких школах дається як обов'язкова друга мова, а в російських школах так само викладається узбецька.
У 2015-2016 році планується ввести обов'язковий іспит з іноземної мови в усі вищі навчальні заклади країни, а частина технічних предметів і предмети міжнародних спеціальностей вже викладаються іноземною мовою. Вчителям іноземної мови в школах передбачені надбавки: 30% для сільських шкіл і 15% - для міських.
Програма для шкіл розроблена єдина - всі умови і нормативи прописані в Державному освітньому стандарті (ДОС).

Іспити в школі
Державні іспити передбачені в 9 класах. У 4-8 класах - перехідні іспити.
Державні іспити в 9 класі: математика (контрольна робота), рідна мова (переказ), фізкультура (теорія і практика), фізика (усно), хімія (усно), друга мова (усно), історія (усно).
Після ряду експериментів з формою проведення іспитів було вирішено повернуться до іспитів, які зарекомендували себе у практиці радянської школи: якщо усно, то готуються білети, якщо письмово, то проводиться контрольна робота.

Перехідні іспити проводяться з двох предметів. З них один є обов'язковим і рекомендований Міністерством освіти, а другий предмет учні вибирають самостійно з трьох дисциплін, запропонованих Міністерством.

Система оцінювання в школах
З 2010 року оцінювання учнів проводиться за системою, встановленою «Положенням про рейтингову систему контролю над якістю знань учнів» і розробленої Державним Центром тестування.
Підсумкова оцінка складається з декількох (за п'ятибальною шкалою):
- Поточний контроль - бали, одержувані на уроці;
- Проміжний - за контрольні роботи;
- Етапний - річна оцінка, якщо немає іспитів з даного предмету;
- Підсумковий - середній бал за рік і за іспит.
Відмінність цієї системи в тому, що 1 або 2 бали - це не негативна оцінка, а всього лише показник того, що учень не набрав достатню кількість балів. Так, 1 бал ставиться просто за присутність на уроці, за наявність навчального приладдя. Ще 1 бал можна отримати за наявність виконаного домашнього завдання. Решта - за роботу на уроці.
Але на практиці виходить так, що учень, який претендує на хороші оцінки, не повинен мати в своєму активі 1-2-3 бали, так як вони впливають на підсумкову оцінку.

Вчителі в Узбекистані
Всі вчителі в обов'язковому порядку раз на 5 років проходять державну атестацію, що працюють в ліцеях і коледжах - кожні 3 роки. В залежності від її результатів вчителю присвоюється одна з категорій:
- Фахівець;
- Вчитель II категорії;
- Вчитель I категорії;
- Вчитель вищої категорії.
Для кожної категорії розписані свої умови, особливо враховується рейтинг вчителя, його участь у громадському житті школи, професійні досягнення та моніторинг знань учнів з його предмету.
Наявність категорії приносить приємні бонуси у вигляді доплати до основної заробітної плати. Але, якщо вчитель не набирає потрібну кількість балів, категорію можуть і знизити.
Велику увагу перевіряючих з вищестоящих органів привертає документація, підготовлена ​​вчителем. Крім основних робочих матеріалів (планів, конспектів уроків, класного журналу) у веденні вчителя знаходиться цілий список документів. Наприклад, окремі папки по роботі з виконання різних постанов Кабінету Міністрів та Президента, конспекти з духовності та самоосвіти, конспекти занять з відстаючими та обдарованими дітьми, конспекти занять гуртків та секцій, обов'язкова наявність зошитів аналізів уроків колег і т.д.
Читати повністю: http://pedsovet.su/publ/172-1-0-5557

Немає коментарів:

Дописати коментар