четвер, 3 вересня 2015 р.

Дидактичний вісник. Короткі репортажі Марії Ганькіной

ТЕОРЕМА У ОСОБАХ
В одній школі вчителька математики поцікавилася у восьмикласників: "Що ви зараз з літератури проходите?" І дізнавшись, що "Ревізора", попросила хлопців озвучити математичний текст з підручника (теорему) від особи різних персонажів безсмертної комедії Гоголя.

У кожній команді кинули жереб, кому виступати.
Потім той, на кого упав жереб, витягав листочок з ім'ям одного з героїв комедії.
Решта допомагали виступаючому своїми порадами підготувати виступ.
Потім команди по черзі показували свої роботи. Слухачі намагалися вгадати літературний образ. Заодно і теорема вдалася.

ПЕРЕРІЗ БУХАНЦІ
У математичному класі на південному заході Москви на уроці геометрії різали буханець хліба.
Вчителька принесла в клас аж чотири буханця - кожній команді по одній. Буханець потрібно було розрізати так, щоб у фігури, яка виходить в перетині, було якомога більше кутів. Одна команда сказала, що завжди буде чотири. Інша заперечила: мовляв, можна розрізати так, що вийде три. І розрізали.
А чи можна так розрізати буханець, щоб в перетині вийшов шестикутник? Цілий урок різали. Вийшов.
Наприкінці уроку три буханці хліба (вірніше, геометричні фігури) були з превеликим задоволенням з'їдені учнями. А пошматовану четверту доїдали за чаєм вчителя.

КООРДИНАТИ БІОГРАФІЇ
Вчителька літератури з Ленінградської області, прочитавши нарис Цвейга про Гофмане, стала думати, як же їй давати біографію Гофмана. Вже дуже в ній все неоднозначно: щось, так би мовити, "йде в плюс", щось - "в мінус"? ... Залежить від системи координат ...
Вона прийшла на урок і запропонувала: "Кожен ділить аркуш із зошита навпіл і, поки я читаю вголос біографію Гофмана, виписує ключові слова (бажано з тексту). У ліву колонку - слова, які в романтизмі сприймаються зі знаком плюс, в праву - зі знаком мінус ". І в результаті - вся біографія Гофмана виявилася просвіченої через призму системи цінностей романтизму як методу.
До речі, по ходу уроку трапився цікавий розмова. Цвейг пише, що Гофман пив багато. Вчителька зупинилася і каже: "Більшість це в мінус, звичайно, запишуть. А з якої точки зору? "... У процесі обговорення, вони дійшли до того, що, з точки зору реалізму, так, вино - це мінус. А з точки зору романтизму, вино - це здорово, тому що забуваєшся, тягнешся до людей, починаєш спілкуватися і так далі.

КРУПНИМ ПЛАНОМ
Вчителька літератури однієї московської школи при вивченні чергового літературного тексту пропонує своїм учням робити на уроці "розкадрування" досліджуваного твору.
Справа в тому, що чоловік у неї - кінорежисер. Вона запросила його в школу на зустріч зі своїми учнями, і він кваліфіковано пояснив дітям, що таке кадр, крупний і загальний план і як робиться режисерська розкадровка кіносценарію.
Розкадрування літературного твору - це, по суті, тлумачення, читацька версія. Це ж дуже цікаво: хто на учнівському малюнку-розкадруванні виявиться великим планом, наприклад, в епізоді з "Дубровського" "Пожежа в Кистенівці"? Сам Дубровський? Або Архип? А, може бути, перекошені від жаху особи стряпчих у вікні палаючого будинку Дубровских? Хто буде звинувачений в пожежі? ..

НА СМАК І НА КОЛІР
В одній підмосковній школі вчителька словесності по ходу пояснення нового матеріалу надає шестикласникам широкий вибір завдань:
1. Або виконати дві вправи з підручника.
2. Або написати маленьке твір (це може бути вірш) у певному жанрі на певне правило.
3. Або зробити сторінку у зошиті "дірявого тексту".
4. Або переписати "на точність" сторінку тексту з книжки, яку читаєш (можна не за програмою).
У всіх чотирьох типів завдань є свої шанувальники. Втім, учні - залежно від настрою - пробують себе в різних жанрах і дуже часто, якщо часу на уроці їм не вистачило, то абсолютно добровільно беруться доробляти його вдома.

Джерело: http://setilab.ru/modules/article/view.article.php/c24/197/p54?category=24&article=197&page=17

Немає коментарів:

Дописати коментар