понеділок, 17 серпня 2015 р.

Технологічний прийом "Шість капелюхів"

Прийоми групової пізнавальної активності завжди викликають труднощі в реалізації. Крім складності управління навчальними групами, супроводу їх творчого пошуку, накладаються вікові особливості, специфіка навчального предмета і т.д.


Прийом "Шістькапелюхів" привабливий тим, що він дозволяє більш раціонально організувати розумовий процес. Ми розподіляємо різні способи мислення за відповідними капелюхів. Автор цього прийому - відомий британський психолог, експерт в області творчого мислення і письменник Едвард де Боно.

Шість капелюхів - це шість способів мислення.

  • Білий капелюх: У даній ситуації приймається і обговорюється детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Уточнюються, при необхідності конкретизуються, підбираються нові дані.
  • Жовтий капелюх: Дослідження можливих вигод і позитивних сторін. Не просто позитивна оцінка даної події, явища, факту, а пошук доказів, аргументів.
  • Чорний капелюх: Критичне ставлення до події, явища. Необхідно висловити сумніви у доцільності, знайти аргументи проти.
  • Червона капелюх: Почуття, здогади і інтуїтивні прозріння. Тобто емоційне сприйняття побаченого, почутого, без обґрунтування причин сумнівів.
  • Зелений капелюх: Фокусування на творчості, альтернативах, нові можливості та ідеї.
  • Синій капелюх: Управління розумовими процесами. Організація мислення. Мислення про мислення. Чого ми досягли? Що потрібно зробити далі?

Капелюхи, тобто вибір того чи іншого способу мислення, можна використовувати в будь-якому порядку. І зовсім не обов'язково діставати всі капелюхи.
Головне для вчителя - створити таку проблемну ситуацію, яка викликала б всебічно обговорення, неоднозначні рішення і оцінки.

З практики.

Урок вітчизняної історії. Розбираємо з учнями події 1 березня 1881 року, тобто вбивство царя Олександра II.
Піднімаємо питання, яке дійсно обговорювалося в російському суспільстві: що робити з терористами-вбивцями?

Розбив клас на групи. Завдання групам:

  • Перша група: Знайдіть переконливі аргументи для обґрунтування смертного вироку змовникам.
  • Друга група: Обгрунтуйте свої аргументи на захист терористів. "Стратити не можна!"
  • Третя група: Уявіть себе в ролі царського уряду. Сформулюйте, які необхідно вжити заходи для нормалізації обстановки в Росії того часу.
  • Четверта група: Уявіть, як могли повести себе члени царської родини. Як би ви реагували на їх місці.
  • П'ята група: Ви - песимісти. Доведіть, що ні кара, ні, навпаки, виправдання вбивць царя, нічого фактично не змінять.
  • Шоста група. Експерти. Цій групі надано пакет "ексклюзивної" інформації. Учні знайомляться з досліджуваним подією не тільки за підручником, а й за матеріалами наукових статей, енциклопедій, довідників.


Дано завдання: Підведіть підсумки дискусії. Наскільки вдалося учасникам обговорення змоделювати політичну ситуацію 1881? Які на ділі були вжиті заходи в Росії?

Учитель в ході обговорення підходить до кожної з груп, ні в якому разі не висловлюючи оціночних суджень. Тільки направляє дискусію.
Як бачимо, історичною подією ми спробували оцінити і з моральної сторони.
На наступному етапі уроку кожна з груп доповідає про результати свого обговорення. Учасникам інших груп дозволяється заперечувати, ставити запитання.
Зрозуміло, важливо підвести підсумки дискусії. Ось тут вчитель може висловити свою точку зору, свою громадянську позицію.

Думаю, кожен з вчителів-предметників може знайти свій варіант використання ШЕСТИ капелюх. Наприклад, вчитель фізики при вивченні проблем атомної енергетики, вчитель біології про проблеми генної інженерії і т.д.
Автор: Г.О. Аствацатуров
Джерело: http://didaktor.ru/texnologicheskij-priyom-shest-shlyap/

Немає коментарів:

Дописати коментар